SEO tips van Versio: Doe zelf een zoekwoorden onderzoek

Gewijzigd op Mon, 28 Aug 2023 om 12:01 PM

Wil je aan de slag met SEO, maar weet je nog niet waar je moet beginnen? Een goed startpunt voor het bepalen van je SEO-strategie is een zoekwoorden onderzoek. In deze handleiding lees je hoe je stap voor stap zelf een zoekwoorden onderzoek kunt doen.


Inhoudsopgave


Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek geeft je een sterke basis voor je SEO-strategie. Maar wist je dat het ook heel relevant is om meer inzicht te krijgen in je doelgroep? Door je te verdiepen in de zoekopdrachten van jouw doelgroep, kun je behoeftes achterhalen. Jouw doelgroep zoekt namelijk niet voor niks, dit is omdat zij iets nodig hebben. Misschien ontdek je wel een behoefte waar jouw productassortiment nog niet aan voldoet. Een mooie kans om dit in kaart te brengen!


Hoe werkt het?

Bij een zoekwoorden onderzoek breng je de bestaande zoekwoorden in kaart waar je op gevonden wordt via zoekmachines zoals Google. Daarnaast ga je op zoek naar nieuwe zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Deze zoekwoorden ga je analyseren en op basis hiervan ga je jouw content optimaliseren. Ben je benieuwd hoe je met een zoekwoorden onderzoek jouw positie kan versterken? In deze handleiding leggen we het je stap voor stap uit.


Bestaande zoekwoorden in kaart brengen

De eerste stap is het in kaart brengen van bestaande zoekwoorden. Tip: verzamel je zoekwoorden in een Excel bestand, zodat je later met filters kunt gaan werken. De eerste kolom die je aanmaakt noem je ‘zoekwoorden’.

Bestaande zoekwoorden zijn de zoekwoorden waar je website nu al op gevonden wordt via zoekmachines. Om deze zoekwoorden in kaart te brengen kun je gebruik maken van gratis tools, bijvoorbeeld Google Search Console. Deze tool geeft je ook een beeld van jouw ranking op deze zoekwoorden. Zo weet je gelijk op welke zoekwoorden jij je website nog kunt optimaliseren.


Nieuwe zoekwoorden in kaart brengen

Je weet op dit moment nog niet op welke zoekwoorden jouw website niet rankt. Daarom ga je op zoek naar nieuwe zoekwoorden. Je voegt deze nieuwe zoekwoorden toe aan je Excel bestand onder dezelfde kolom. Hieronder geven we je vijf manieren om nieuwe zoekwoorden in kaart te brengen.

1. Brainstormen

Begin met het noteren van zoekwoorden die passen bij jouw website. Op welke zoekwoorden moet jouw website gevonden worden? Bouw dit steeds verder uit door ook synoniemen en andere bewoordingen toe te voegen. Probeer te denken vanuit je doelgroep. Wat is de behoefte of het probleem van jouw doelgroep? Waar zijn zij naar op zoek? Hoe zou jouw doelgroep deze term omschrijven? Noteer al deze zoekwoorden in je zoekwoorden lijst.

2. Maak gebruik van Google

De makkelijkste manier om veel voorkomende zoekopdrachten te vinden, is door een zoekterm in Google te typen. Google maakt namelijk gebruik van de Google Auto Suggest. Deze zal je een aantal suggesties geven die lijken op jouw zoekopdracht. De suggesties die voor jou interessant zijn voeg je toe aan jouw zoekwoorden lijst. Dit kun je verder uitbouwen door ook deze suggesties in te typen in Google, om te achterhalen wat daar weer de suggesties voor zijn.



2Ud0wRT2fJUo4dOl104WyBbkXXVcij7K8g


3. Google Zoekwoordplanner

Wanneer je een Google Ads account hebt, kun je gebruik maken van de Google Zoekwoordplanner. Wanneer je nog geen account hebt, kun je deze eenvoudig aanmaken. Om de Zoekwoordplanner te gebruiken is het niet nodig actief gebruik te maken van het account. Eigenlijk is deze tool bedoeld voor SEA, maar hij is ook erg nuttig voor SEO. Door gebruik te maken van de Zoekwoordplanner kun je namelijk nieuwe zoekwoorden in kaart brengen.

4. Ubersuggest

Een andere tool waar je gratis gebruik van kunt maken, is Ubersuggest. Je voert hier je zoekwoord in waarna je een lijst te zien krijgt met suggesties. Dit zijn vergelijkbare zoekwoorden die je kunt opnemen in je zoekwoorden lijst.

5. Google Trends

Een andere handige tool waar je gebruik van kunt maken is Google Trends. Met deze tool breng je in kaart welke zoekwoorden veel gebruikt worden over een bepaalde periode in een gekozen regio.


Schoon je zoekwoorden lijst op

Wanneer je stap 1 en 2 doorlopen hebt, heb je als het goed is een mooie lijst met zoekwoorden verzameld. In deze stap ga je de lijst opschonen. Zitten er dubbele woorden in je lijst? Deze woorden kun je verwijderen door in Excel te klikken op ‘gegevens’ > ‘duplicaten verwijderen’.

Ga vervolgens nog een keer kritisch door je zoekwoorden lijst heen. Verwijder zoekwoorden die voor jouw website niet relevant zijn. Dit zijn bijvoorbeeld zoekwoorden die verwijzen naar een van jouw concurrenten, de zogenaamde branded zoekopdrachten van jouw concurrentie. Dit kunnen ook zoekopdrachten zijn die niet aansluiten bij jouw aanbod. De zoekopdracht ‘elektrische scooter’ sluit niet aan bij jouw assortiment van ‘elektrische fietsen’. Je kunt deze zoekwoorden daarom uit je lijst verwijderen.


Vul je zoekwoorden aan met data

In deze stap vul je jouw zoekwoorden aan met data. Hiervoor maak je nieuwe kolommen aan in je Excel bestand. Deze data kun je verzamelen met bijvoorbeeld de tool Ubersuggest.

1. Jouw SEO-concurrentie in kaart brengen

Met Ubersuggest kun je de SEO-moeilijkheidsscore achterhalen van ieder zoekwoord. Dit is de verwachte concurrentie in organisch zoeken. Hoe hoger de score, hoe meer concurrentie er op dit zoekwoord is. Maak een nieuwe kolom aan en noem deze ‘moeilijkheidsscore’. Vul vervolgens voor ieder zoekwoord de moeilijkheidsscore in.

2. De bestemmingspagina toevoegen

Achter ieder zoekwoord kun je de URL van jouw website toevoegen waar deze bij hoort. Hier maak je wederom een nieuwe kolom voor aan, genaamd ‘bestemmingspagina’. Dit is handig, want dan kun je na het afronden van het zoekwoorden onderzoek gelijk beginnen met het schrijven van content. Wanneer je later in je Excel bestand filtert op de URL, dan zie je gelijk welke zoekwoorden op deze pagina gebruikt dienen te worden.

3. De zoekintentie

De zoekintentie is de behoefte of het probleem waardoor iemand een zoekopdracht uitvoert. Een zoekintentie kan informatief, commercieel, transactioneel of lokaal zijn. Probeer per zoekwoord na te gaan wat de reden kan zijn waarom deze zoekopdracht wordt uitgevoerd. Maak een nieuwe kolom aan genaamd ‘zoekintentie’. Vul voor ieder zoekwoord de zoekintentie in. Hieronder lichten we de vier soorten zoekintenties toe.

  • Informatief Bij dit type zoekopdracht is iemand op zoek naar meer informatie over een product of onderwerp. Informatieve zoekopdrachten kun je vaak herkennen aan een vraagvorm met woorden als: hoe, wat, welke enzovoort. Juiste bestemmingspagina: een blog of artikelen pagina.
  • Commercieel Bij een commerciële zoekopdracht zijn mensen al verder in hun proces tot aankoop. Hier weet de zoeker al dat hij behoefte heeft aan een product of onderwerp. Hij is er daarentegen nog niet over uit welk merk of type hij graag wil. Hier wordt dus gezocht op productniveau. Juiste bestemmingspagina: een categoriepagina.
  • Transactioneel Hier weet iemand al welk specifiek product hij zoekt. Dit kun je aan de zoekwoorden herkennen door de woorden: kopen, bestellen, aanschaffen enzovoort. Hier kan iemand ook al gericht zoeken naar een bepaald type product. Juiste bestemmingspagina: een productpagina.
  • Lokaal Bij deze zoekopdracht heeft iemand een bepaalde behoefte of probleem geconstateerd. Daarom is hij opzoek naar een bedrijf in zijn buurt die hierin kan voorzien. Dit kun je herkennen aan zoekopdrachten waar rechtstreeks gezocht wordt naar een bedrijfsnaam of wanneer de zoekopdracht gecombineerd wordt met een plaatsnaam, bijvoorbeeld ‘elektrische fiets Zwolle’.


Aan de slag met content

Je hebt je zoekwoorden onderzoek afgerond. Je hebt een lijst met zoekwoorden tot je beschikking, inclusief data en de bijbehorende URL. Nu is het tijd om content te schrijven voor jouw website. Filter op jouw URL’s en ga aan de slag met het verbeteren van de content op deze pagina’s.

Veel succes!

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren