Als je een pakket bij ons hebt kun je een blog hosten. In een blog kun je artikelen publiceren. In dit artikel bespreken we hoe je een blog maakt en hoe je zorgt dat deze gelezen wordt.
Inhoudsopgave
Een succesvol blog
Sommige voorwaarden voor een succesvol blog zijn tijdloos, andere juist trendgevoelig. We zetten ze voor je op een rij.
Lekker leesbaar
Dat willen we allemaal. Een soepel stuk tekst waar je lekker doorheen glijdt. Het geheim? Gebruik spreektaal. Hoe je weet dat je spreektaal gebruikt? Lees je blog hardop voor aan jezelf. Hoor je woorden of zinnen die je nooit zou uitspreken? Pas die dan aan. Zinnen kunnen meestal korter. Gooi moeilijke woorden eruit.
- Vermijd jargon. Dit staat meestal erg onpersoonlijk
- Wees menselijk (door af en toe een blunder te delen)
- Wees specifiek. Focus op je onderwerp en dwaal niet af
- Wees inlevend. Laat merken dat je je doelgroep begrijpt
Goede vindbaarheid
Neem zoekwoorden op in je blog. Met SEO zorg je dat je blog beter vindbaar wordt voor zoekmachines. Of, beter gezegd; dat je blog aansluit op wat jouw doelgroep zoekt. Verdiep je in de zoekopdrachten van jouw doelgroep om hun behoeftes achterhalen. Dat levert je meteen goede ingangen voor blogs op.
Zoekwoorden
De eerste stap is het in kaart brengen van bestaande zoekwoorden. Hiervoor kun je gebruik maken van gratis tools, bijvoorbeeld Google Search Console. Daarnaast ga je op zoek naar nieuwe zoekwoorden. Denk vanuit je doelgroep en schrijf de zoekwoorden en synoniemen daarvan op. Ook hiervoor gebruik je Google. Want daar krijg je automatisch veel suggesties.
Tools
Een andere gratis tool is Ubersuggest. Ook daar krijg je veel suggesties te zien. Tot slot noemen we nog Google Trends. Die laat je zien welke zoekwoorden in bepaalde tijdvakken en regio’s veel worden gebruikt.
Kijk nu eens goed naar jouw lijst en verwijder eventueel zoekwoorden die voor jouw product of dienst niet relevant zijn. Een vervolgstap kan zijn om te kijken naar de populariteit van elk zoekwoord. Populaire zoekwoorden zijn vanzelfsprekend effectief. Maar ook duur als je hiermee wilt adverteren.
Landingspagina
Koppel de zoekwoorden aan landingspagina’s op je site. Hierbij kun je onderscheid maken in de zogenaamde zoekintentie achter het zoekwoord. Is het bijvoorbeeld een informatief woord, dan weet je dat je geen verkooppagina moet koppelen. Bij een commercieel woord gaat het om de keuze tussen verschillende aanbieders. En bij een transactioneel woord gaat het om verkooppagina. Vaak zijn zoekwoorden ook gekoppeld aan een locatie. Bijvoorbeeld: makelaar in Amsterdam.
Up-to-date
Met de zoekwoordenlijst die je nu hebt kun je gericht aan de slag met jouw blog en weet je zeker dat de onderwerpen jouw doelgroep aanspreken. Hou je content ook na verloop van tijd up to date. Herschrijf je teksten door er actuele zoekwoorden aan toe te voegen.
Recept voor een veelgelezen blog
Helaas, dat bestaat niet. Maar de kans dat je een lekker blogje brouwt stijgt als je een heldere structuur hebt. Met een goeie binnenkomer, een kop, een lijf en een staart. Met een toon die bij jou en je product of dienst past. En bij je doelgroep natuurlijk. Doe dat en je bent al een eind op weg.
Het oog wil ook wat
Een blog gaat over tekst, maar vergeet het beeld niet. Het totaalbeeld: de verhouding tussen tekst en foto’s, graphics en video’s. De verdeling over alinea’s. De witruimte tussen tekstdelen. Het lettertype en kleurgebruik. Al die zaken bepalen of jouw blog er op het eerste oog aantrekkelijk uitziet. Pas dan gaat de lezer lezen.
Listicles
Listicles; oftewel lijstjes. Denk aan Tips, een Top-10 of Do’s en Don'ts over een bepaald onderwerp. Mensen zijn gek op lijstjes. Het geeft een compleet en overzichtelijk gevoel. Je hoeft de punten maar af te vinken en je bent er. Maak er gebruik van.
Veilige site
Beveilig je website met een SSL-certificaat. Een simpele manier om aan een hogere Google waardering te komen. Dit certificaat heb je nodig voor een veilige verbinding tussen website en bezoekers. Het dataverkeer over en weer is zo onleesbaar voor anderen.
Backlinks
Met backlinks verwijzen andere sites naar die van jou. Hoe meer backlinks je hebt, des te hoger Google jouw site inschat. Backlinks worden namelijk gezien als een soort aanbevelingen.
Zorg voor snelheid
We hebben weinig geduld. Dus jouw site moet razendsnel laden. Ook daar kijkt Google naar. Check de snelheid met Google PageSpeed en kijk of je kunt optimaliseren met de tips die Google je geeft. Zorg er in elk geval voor dat je alle ballast, zoals zware visuele bestanden, van je website verwijdert.
Plaatsing
Je blog staat op je website. Maar vergeet niet elk nieuw blog op je socials te zetten. Wat daarbij helpt is om in de begeleidende tekst om interactie te vragen. Herkennen jullie je hierin? Hebben jullie nog meer voorbeelden? Hoe hebben jullie dit opgelost? Daarmee scoort je post beter en wordt je blog dus door meer mensen gezien.
Aan de slag!
Hopelijk heeft dit blog je geïnspireerd om ook komend jaar weer lekker te gaan bloggen. Ook jij mag gehoord worden! Want vergeet niet; er is niemand zoals jij. Jij hebt dus je unieke eigen stem, expertise en ervaring. Daar worden we allemaal beter van.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren