Tips van Versio voor het schrijven van een blog

Gewijzigd op Mon, 21 Aug 2023 om 09:59 AM

Dit is het jaar dat jij je online project start of verder professionaliseert. Waarschijnlijk ben je al bezig met plannen maken. Mogen we raden? Je wilt nieuwe klanten, een ander soort klanten of je wilt dat je bestaande klanten meer bij je gaan afnemen. Hoe dan ook; jouw website is vaak de eerste stap. Je wilt gevonden worden, je wilt traffic, je wilt dat klanten contact met je opnemen. Dan zijn blogs dé manier om dat te bereiken. In dit blog vertellen we je hoe je dat doet.


Inhoudsopgave


Hoe schrijf je vandaag te dag een succesvol blog?

Een aantal randvoorwaarden voor een succesvol blog zijn tijdloos. Sommige zijn tijdgebonden en trendgevoelig. We zetten ze in dit blog voor je op een rij.


Lekker leesbaar

Dat willen we allemaal. Een soepel stuk tekst waar je lekker doorheen glijdt. Het geheim? Gebruik spreektaal. Hoe je weet dat je spreektaal gebruikt? Lees je blog hardop voor aan jezelf. Hoor je woorden of zinnen die je nooit zou uitspreken? Pas die dan aan. Zinnen kunnen meestal korter. Gooi moeilijke woorden eruit. Vermijd jargon. Wees menselijk, door af en toe een blunder te delen. Wees specifiek, focus op je onderwerp en dwaal niet af. Wees inlevend, laat merken dat je je doelgroep begrijpt.


Zo wordt jouw blog gevonden

Neem zoekwoorden op in je blog. Met SEO zorg je dat je blog beter vindbaar wordt voor zoekmachines. Of, beter gezegd, dat je blog aansluit op wat jouw doelgroep zoekt. Verdiep je in de zoekopdrachten van jouw doelgroep om hun behoeftes achterhalen. Dat levert je meteen goede ingangen voor blogs op.


Zoekwoorden

De eerste stap is het in kaart brengen van bestaande zoekwoorden. Hiervoor kun je gebruik maken van gratis tools, bijvoorbeeld Google Search Console. Daarnaast ga je op zoek naar nieuwe zoekwoorden. Denk vanuit je doelgroep en schrijf de zoekwoorden en synoniemen daarvan op. Ook hiervoor gebruik je Google. Want daar krijg je automatisch veel suggesties bij ‘mensen zochten ook naar…’.


Een andere gratis tool is Ubersuggest. Ook daar krijg je veel suggesties te zien. Tot slot noemen we nog Google Trends. Die laat je zien welke zoekwoorden in bepaalde tijdvakken en regio’s veel worden gebruikt.


Kijk nu eens goed naar jouw lijst en verwijder eventueel zoekwoorden die voor jouw product of dienst niet relevant zijn. Een vervolgstap kan zijn om, ook via Ubersuggest, te kijken naar de populariteit van elk zoekwoord. Populaire zoekwoorden zijn vanzelfsprekend effectief. Maar ook duur als je hiermee wilt adverteren.


Koppel de zoekwoorden aan landingspagina’s op je site. Hierbij kun je onderscheid maken in de zogenaamde zoekintentie achter het zoekwoord. Is het bijvoorbeeld een informatief woord, dan weet je dat je geen verkooppagina moet koppelen. Bij een commercieel woord gaat het om de keuze tussen verschillende aanbieders. En bij een transactioneel woord gaat het om verkooppagina. Vaak zijn zoekwoorden ook gekoppeld aan een locatie. Bijvoorbeeld: makelaar in Amsterdam. Met de zoekwoordenlijst die je nu hebt kun je gericht aan de slag met jouw blog en weet je zeker dat de onderwerpen jouw doelgroep aanspreken. Hou je content ook na verloop van tijd up to date. Herschrijf je teksten door er actuele zoekwoorden aan toe te voegen.


Het recept voor een veelgelezen blog

Helaas, dat bestaat niet. Maar de kans dat je een lekker blogje brouwt stijgt als je een heldere structuur hebt. Met een goeie binnenkomer, een kop, een lijf en een staart. Met een toon die bij jou en je product of dienst past. En bij je doelgroep natuurlijk. Doe dat en je bent al een eind op weg.


Het oog wil ook wat

Een blog gaat over tekst, maar vergeet het beeld niet. Het totaalbeeld: de verhouding tussen tekst en foto’s, graphics en video’s. De verdeling over alinea’s. De witruimte tussen tekstdelen. Het lettertype en kleurgebruik. Al die zaken bepalen of jouw blog er op het eerste oog aantrekkelijk uitziet. Pas dan gaat de lezer lezen.


Listicals

Listicals, oftewel lijstjes met tips, een top-10 of do’s en dont’s werken. Mensen zijn gek op lijstjes. Het geeft een lekker compleet en overzichtelijk gevoel. Je hoeft de punten maar af te vinken en je bent er. Maak er gebruik van.


Beveilig je site

Beveilig je website met een SSL-certificaat. Een simpele manier om aan een hogere Google waardering te komen. Dit certificaat heb je nodig voor een veilige verbinding tussen website en bezoekers. Het dataverkeer over en weer is zo onleesbaar voor anderen. Een beveiligde website herken je aan de letter 's' achter 'http' en het slotje in de browser.


Voeg backlinks toe

Met backlinks verwijzen andere sites naar die van jou. Hoe meer backlinks je hebt, des te hoger Google jouw site inschat. Backlinks worden namelijk gezien als een soort aanbevelingen.


Zorg voor snelheid

We hebben weinig geduld. Dus jouw site moet razendsnel laden. Ook daar kijkt Google naar. Check de snelheid met Google PageSpeed en kijk of je kunt optimaliseren met de tips die Google je geeft. Zorg er in elk geval voor dat je alle ballast, zoals zware visuele bestanden, van je website verwijdert.


Waar plaats je jouw blog?

Je blog staat op je website. Maar vergeet niet elk nieuw blog op je socials te zetten. Wat daarbij helpt is om in de begeleidende tekst om interactie te vragen. Herkennen jullie je hierin? Hebben jullie nog meer voorbeelden? Hoe hebben jullie dit opgelost? Daarmee scoort je post beter en wordt je blog dus door meer mensen gezien.


Aan de slag!

Hopelijk heeft dit blog je geïnspireerd om ook komend jaar weer lekker te gaan bloggen. Ook jij mag gehoord worden! Want vergeet niet; er is niemand zoals jij. Jij hebt dus je unieke eigen stem, expertise en ervaring. Daar worden we allemaal beter van.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren