Tip van Versio: Elke webshop heeft een blog nodig

Gewijzigd op Vr, 20 Sep om 12:30 PM

Niets zo dynamisch als jouw webshop. Elke dag is anders. In dit blog geven we je een aantal tips voor een echte traffic builder: een blog. Het verhoogt je zichtbaarheid, expertise en inspiratie. Lees snel verder hoe je dat aanpakt.


Een blog koppelen aan je site

Vaak kun je met één klik een blog aan je webshop koppelen. WordPress is van huis uit geschikt voor blog websites. En anders zijn er diverse extensies die je kunt gebruiken.


Inhoudsopgave


Relevant en waardevol

Met goede teksten laat je Google en andere zoekmachines weten wat bezoekers kunnen vinden op jouw webpagina’s. Afbeeldingen worden niet gelezen door zoekmachines, dus het gaat echt om tekst. Kwalitatieve content is key op je website. Maar wat is dat? Je content moet relevant zijn en waarde toevoegen voor je bezoekers. Als je relevante content schrijft waarderen zoekmachines dit. Dat betaalt zich uit in een betere online vindbaarheid.


Inspireer

Een blog is een perfecte manier om een band op te bouwen met je doelgroep. Door middel van tekst en uitleg laat je je klanten zien wat je allemaal met jouw producten of diensten kunt. Verras je klanten. Breng bezoekers op ideeën. Zo ontstaat cross-sell en upsell. Als je ook kunt zorgen voor interactie is dat nog beter. Vraag naar de ervaringen van lezers. Zet een poll uit. Vraag om feedback.


Laat je expertise zien

Bezoekers willen graag weten of jij echt verstand van zaken hebt. Waarom moeten ze bij jou zijn? Weet jij meer dan je concurrenten? Als je een potentiële klant overtuigt met je kennis, door de juiste antwoorden te geven op vragen, is de kans groot dat de uiteindelijke aankoop ook aan jouw webwinkel gegund wordt. Op een productpagina kun je dat onderscheidend vermogen niet altijd duidelijk kwijt. Gebruik daarom blogs om je kennis te delen. Dit zorgt voor meer vertrouwen. Bijkomend voordeel van expert blogs: waardevolle content wordt eerder door anderen gedeeld.


Informeer

Hou je bezoekers op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Heb je nieuwe producten in je webshop of producten die op dat moment erg gewild zijn? Er zijn genoeg redenen om een product extra aandacht te geven. Een blog is daarvoor een krachtig middel.


Zichtbaarheid van je blog

Je hebt veel tijd en energie in je blog gestoken. Hoe zorg je nu dat zoveel mogelijk (nieuwe) klanten ‘m ook echt zien? Een paar tips:


  • Neem je blog op in je eigen nieuwsbrief, of in die van anderen
  • Plaats social media posts
  • Plaats een link in je mailafsluiter
  • Plaats een link in fora en posts van anderen


Zoekwoorden onderzoek

SEO is belangrijk om in te zetten voor de zichtbaarheid van je blog. Welke zoektermen je het beste kunt gebruiken leer je door een zoekwoorden onderzoek te doen. Met een zoekwoorden onderzoek breng je de bestaande zoekwoorden in kaart waar je op gevonden wordt via zoekmachines zoals Google. Daarnaast ga je op zoek naar nieuwe zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Deze zoekwoorden ga je analyseren en op basis hiervan optimaliseer je je content.


Bestaande en nieuwe zoekwoorden vinden

Bestaande zoekwoorden vind je bijvoorbeeld met tools als Google Search Console. Deze tool geeft je ook een beeld van jouw ranking op deze zoekwoorden. Nieuwe zoekwoorden vind je door logisch na te denken welke termen jouw klanten intikken als ze jouw product of dienst zoeken. Via Google Auto Suggest zie je ook al veel synoniemen en suggesties voor zoektermen. Ook Google’s Zoekwoordplanner kun je gebruiken bij het zoeken naar nieuwe woorden. Hiervoor hoef je geen abonnement te hebben. Een andere gratis tool is Ubersuggest. En Google Trends laat je zien welke zoekwoorden veel gebruikt worden in een bepaalde periode en regio.


Concurrentie

Met Ubersuggest kun je ook de SEO-moeilijkheidsscore achterhalen van ieder zoekwoord. Dit is de verwachte concurrentie in organisch zoeken. Hoe hoger de score, hoe meer concurrentie er op dit zoekwoord is. Op deze manier kun je dus afstemmen op goed converterende zoektermen en daar je content op aanpassen.


Kies een bestemmingspagina

Bij elk zoekwoord kies je de corresponderende URL van jouw website. De zoekintentie is de behoefte of het probleem waardoor iemand een zoekopdracht uitvoert. Een zoekintentie kan informatief, commercieel of verkoopgericht zijn. Vragen die mensen stellen duiden op een behoefte aan meer informatie. Een blog of artikel kan daarop jouw antwoord zijn. Als men al weet naar welk type product of dienst men zoekt, dan leid je deze zoekers naar jouw assortiment pagina. Is er sprake van zoeken naar een concreet product, dan komt de bezoeker uit op jouw productpagina.


Recycle je content

Het blijft meestal niet bij één blog. Liever niet zelfs. Een regelmatig blog werkt aan de relatie met je klanten. Maar je hoeft echt niet telkens het wiel uit te vinden. Hergebruik gerust content die je eerder in nieuwsbrieven of op je socials hebt gebruikt. Probeer nieuwe thema’s te vinden en bundel alles wat je eerder hebt gebruikt.


Een paar praktische zaken

Nog een paar laatste en concrete tips:


  • Geef je blog een tekstlengte van minimaal 300 woorden
  • Zet zoekwoorden op de belangrijkste plekken, o.a. in de titel, intro, URL en subkoppen
  • Gebruik afbeeldingen met alt-tags
  • Schrijf een sterke meta description, titel en URL
  • Voeg interne- en externe links toe

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren