Tips voor een goede webshop bij Versio

Gewijzigd op Ma, 28 Aug, 2023 om 1:05 PM

Het is zonde om in deze tijd nog niet online aanwezig te zijn als bedrijf. Steeds meer mensen doen eerst een ‘Google search’ voordat ze besluiten wat ze van jouw bedrijf vinden, of voordat ze een product of service van je aanschaffen. Daarnaast kopen steeds meer mensen hun producten online. Met een webshop die niet professioneel oogt, kom je tegenwoordig niet meer zo snel weg. Het is dus belangrijk dat jouw bezoekers een goed gevoel krijgen bij het zien van jouw webshop. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw webshop aanspreekt? In dit artikel leggen we het je uit.


Inhoudsopgave


Ten eerste dient de structuur van jouw webshop in orde te zijn. Denk hierbij aan de knoppen op logische plekken neerzetten. Zorg ervoor dat de call to action knoppen op prominente plekken staan, zoals je contactknop of de bestelknop. Geef je bezoeker niet teveel verschillende knoppen om op te klikken, dit veroorzaakt enkel verwarring. Met name de eerste pagina waar jouw bezoekers op terecht komen, dient aan te spreken. Zo moedig je de bezoeker aan verder te gaan kijken op jouw webshop. Houd tijdens het ontwerpen de behoeftes van jouw buyers personas in gedachten. Dit zijn jouw ideale klanten.


Scrollen door de pagina

Langzaamaan raken meer internetgebruikers gewend aan scrollen in plaats van klikken. De hoeveelheid knoppen wordt hiermee steeds kleiner. Bekijk eens in hoeverre jij dit kunt toepassen op jouw website. Het voordeel van scrollen, is dat het minder moeite kost voor de bezoeker om meer te ontdekken op jouw website.


Duidelijke huisstijl

Niets leidt zoveel af dan een webshop waar geen doorlopend thema in te vinden is. Je webshop zal er onrustig uitzien, call to action knoppen vallen niet meer op en als resultaat zullen bezoekers sneller jouw website verlaten. Bepaal daarom van tevoren welk thema jij wilt aanhouden, en laat dit terugkomen op iedere pagina.


Kleurthema

Het is handig om een duidelijk kleurthema te kiezen. Het is aan te raden minimaal twee kleuren te kiezen, en niet meer dan vier. Bij meer dan vier kleuren, verdwijnt het overzicht al snel. Wanneer je drie kleuren kiest, kies dan bijvoorbeeld een kleur als hoofdkleur, en gebruik de andere twee ondersteunend. Tip: Het is een goed idee om op jouw favoriete websites te kijken naar het kleurgebruik. Wellicht is je al opgevallen welk thema op deze website wordt gebruikt. Deze kleuren zie je overal terug, van de website, tot het Versio logo, tot onze sociale media. Dit alles zorgt voor meer herkenbaarheid. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je bij een specifieke kleur blauw denkt aan KLM, of bij rood aan Coca-Cola. Zij gebruiken deze kleur zo consistent dat er een kleurassociatie ontstaat.


Genoeg ruimte overlaten

Het is van belang voldoende ruimte over te laten op de pagina. Een volgebouwde webshop zal minder goed ontvangen worden dan een webshop met een minimalistisch uitgangspunt. Dit komt doordat er maar een beperkte hoeveelheid content verwerkt kan worden door mensen binnen een bepaalde tijd. Zorg ervoor dat de juiste content goed gepresenteerd wordt, in plaats van dat lange tijd gezocht moet worden. Laat daarnaast genoeg witruimte over, om de ogen wat rust te gunnen. Met deze lege ruimtes worden de teksten en afbeeldingen die er wel staan benadrukt.


Tekstblokken en afbeeldingen uitlijnen

Wat tevens voor rust en een professioneel ogende website zorgt, is wanneer alles netjes uitgelijnd staat. Hiermee bedoelen we dat alle afbeeldingen recht naast of onder elkaar staan. Het valt op wanneer lijnen (net) niet op elkaar aansluiten.


Responsive webdesign

Steeds meer online traffic komt van mobiele gebruikers. Wanneer je jouw webshop ontwerpt, is het goed om erop te letten dat de lay-out is geoptimaliseerd voor ieder scherm. Niet alleen is het vervelend voor de mobiele gebruiker wanneer de pagina niet voor mobiel bedoeld is, Google benadeelt je webshop ook nog eens wanneer deze niet is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Dit komt doordat Google sinds 2018 jouw website eerst indexeert op de mobiele website, en daarna pas op de desktop versie. Wanneer jouw website niet goed werkt op mobiel, kom je automatisch minder hoog in de zoekresultaten van Google te staan. Lager in de resultaten staan, betekent ook minder kans op traffic en conversies.


Wil je er zeker van zijn dat jouw webshop een duidelijk thema heeft, responsive is, goed navigeert met de juiste knoppen en voldoende scroll mogelijkheden heeft? Bekijk dan eens onze Sitebuilder. Met de Sitebuilder kun je laagdrempelig jouw website ontwerpen, ook zonder enige technische kennis. Sitebuilder is ook geschikt voor kleine webshops. Wil je een grotere webshop starten? Dan raden wij Woocommerce aan, een plug-in voor WordPress. Wanneer je voor een CMS als WordPress kiest, kun je het best voor een shared hostingpakket kiezen.


Tijd om te beginnen

Er komt veel kijken bij het ontwerpen van jouw webshop. Om jouw shop zo goed mogelijk te maken, raden we tevens aan je verder te verdiepen in webdesign. Jouw website is immers de investering waard. Succes met het ontwerpen van jouw webshop!

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren