Het is belangrijk goede content op je website te plaatsen. Wanneer je iets zoekt in Google, wil Google jou resultaten tonen die passen bij jouw zoekopdracht. Daarom is de kwaliteit van de content op je website een belangrijke ranking factor. In dit artikel lees je vijf tips over hoe je een goede SEO tekst schrijft.
Inhoudsopgave
- Schrijf unieke content
- Optimaliseer je teksten voor het web
- Gebruik synoniemen en gerelateerde woorden
- Een duidelijke koppenstructuur
- Een goede meta title en meta description
Schrijf unieke content
Zorg ervoor dat de content die je op je website plaatst nieuw en uniek is. Een handige tool die je kunt gebruiken om te controleren of jouw tekst uniek is en niet al op andere websites voorkomt, is Copyscape. Het is daarnaast belangrijk dat de content aansluit bij de zoekintentie van de zoeker. Hier komt een zoekwoorden onderzoek goed van pas.
Optimaliseer je teksten voor het web
Online teksten worden anders gelezen dan offline teksten. De aandacht die iemand heeft is online namelijk vaak minder. Daarom is het belangrijk de boodschap van je tekst al in de eerste regels duidelijk te maken. Zo kun je de lezer triggeren om verder te lezen. Het is belangrijk dat de tekst goed scanbaar is. Dit doe je door gebruik te maken van korte zinnen, opsommingen en een duidelijke koppenstructuur. Hierover lees je later meer. Om bepaalde stukken tekst extra te laten opvallen, kun je deze dik- of schuingedrukt schrijven. Je kunt de content op jouw website versterken door hier afbeeldingen of video's aan toe te voegen. Dit versterkt je verhaal en maakt het visueler en daardoor beter scanbaar.
Gebruik synoniemen en gerelateerde woorden
Zoekmachines scannen jouw tekst op relevantie. Daarom is het belangrijk om in je tekst, naast de zoekwoorden, ook synoniemen en gerelateerde woorden te gebruiken. Wanneer je een tekst schrijft over ‘een website maken’, dan verwacht een zoekmachine daar ook woorden als ‘domeinnaam’ en ‘webhosting’ in terug. Wanneer je deze woorden ook gebruikt, dan beschouwt de zoekmachine jouw tekst als meer relevant ten opzichte van een tekst die deze woorden niet gebruikt.
Een duidelijke koppenstructuur
De H1-kop geeft de titel of het hoofdonderwerp aan en bevat de belangrijkste zoekterm(en). De belangrijkste zoekterm(en) zijn de termen waarop je wilt dat deze pagina gevonden gaat worden. De H1-kop is een belangrijke ranking factor. Deze kop is de eerste indruk die de bezoeker van jouw pagina heeft. Je kunt aan de voorkant niet zien welke kop de H1-kop is. Om dit te achterhalen klik je in Chrome op ‘inspecteren’.
Naast het benoemen van de belangrijkste zoekterm(en) in de H1, is het ook aan te raden deze termen te gebruiken in de H2. Deze H2-knoppen geven de inhoud van een alinea aan. Zorg dat je de belangrijkste zoekterm(en) in minimaal één H2-knop laat terugkomen.
Een goede meta title en meta description
De meta title is de korte tekst die bovenaan een zoekresultaat in Google te zien is. Het is belangrijk dat deze tekst de belangrijkste zoekwoord(en) bevat en tussen de 30 en 65 tekens lang is (inclusief spaties).
De meta description is het stukje beschrijving dat zichtbaar is in de resultaten van een zoekmachine. Deze tekst moet gelijk duidelijk maken wat de bezoeker op de pagina kan verwachten wanneer hij op de link klikt. De meta description heeft geen invloed op je ranking in Google, maar is wel erg belangrijk bij de keuze van de zoeker om erop te klikken of niet. Wanneer je gebruik maakt van zoekwoorden in de meta description dan zul je meer opvallen tussen de Google resultaten. Dit komt omdat Google de zoekwoorden die zijn gebruikt in de meta description dikgedrukt maakt. Deze tekst is tussen 130 en 155 tekens lang (inclusief spaties). Wil je testen hoe jouw resultaat in Google eruit komt te zien? Gebruik dan deze tool. Zo zie je precies hoe jouw meta title en meta description eruit komen te zien.
Veel succes met het schrijven van content voor jouw website!
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren