Met technische SEO verbeter je de technische aspecten van je website. Daarmee verhoog je de vindbaarheid in de zoekmachines én het gemak voor je gebruikers. Denk aan het versnellen van de laadtijd, het eenvoudiger doorzoekbaar maken en de website leesbaar maken voor zoekmachines. We geven je 5 tips om de technische SEO voor je website te verbeteren.
Inhoudsopgave
- 1. De snelheid van je website optimaliseren
- 2. Een index voor Google: XML-sitemap
- 3. Pagina's juist niet indexeren: robots.txt
- 4. Goede meta-descriptions
- 5. Redirects instellen
1. De snelheid van je website optimaliseren
Laad je website niet snel genoeg, dan haken je bezoekers af. Bovendien zal Google je website ook op een lagere plek zetten in de zoekresultaten. Hoe snel je website laadt, kun je testen met Google Pagespeed Insights. Hier vind je ook verschillende tips om de laadsnelheid van je site te verbeteren. Veelvoorkomende tips zijn bijvoorbeeld het verwijderen van WordPress-plugins die de zaak vertragen, afbeeldingen kleiner maken of overbodige JavaScript verwijderen. Ook wijst Google je bijvoorbeeld op het ontbreken van een duidelijke naam bij hyperlinks en het niet vermelden van alt-tekst bij afbeeldingen. Als je die dingen wél op orde hebt, is dat niet alleen fijn voor je bezoekers, je zorgt ook dat de zoekmachine je site beter en sneller vindt.
2. Een index voor Google: XML-sitemap
Als je zeker wilt weten dat een zoekmachine alle pagina's van jouw website opneemt in de index, is het slim om een XML-sitemap te maken en naar een zoekmachine te verzenden. Een XML-sitemap is een bestand waarmee je zoekmachines laat weten welke pagina's te vinden zijn binnen jouw site. Een soort inhoudsopgave van een boek dus. De XML-sitemap is alleen bedoeld voor zoekmachines en het is iets anders dan een HTML-sitemap. Dat is een overzicht waarin je bezoekers snel wegwijs worden op je site (ook handig, maar dat is niet wat we hier bedoelen).
Een XML-sitemap kun je op verschillende manieren maken. Heb je een WordPress-site, dan kun je de SEO Plugin van Yoast (sowieso een goede tip!) gebruiken om automatisch eenmalig een sitemap te laten genereren. Gebruik je geen WordPress, dan kun je ook via xml-sitemaps.com een sitemap laten genereren.
Als je een sitemap hebt, verzend je die naar de index van de zoekmachine. We nemen hier zoekreus Google als voorbeeld. Ga naar Google Search Console en log in met een Google-account. Vul het adres van je website in en kies Een property toevoegen. Hierna word je gevraagd een HTML-controlebestand te downloaden en dit te uploaden naar de root-map van je website. Is de verificatie klaar, dan kom je in de beheeromgeving van Google Search Console. Klik aan de linkerkant op Crawlen en daarna op Sitemaps. Daarna klik je op de knop Sitemap toevoegen/testen. Nu vul je de sitemap-URL van je site in: www.mijnwebsite.nl/sitemap.xml of www.mijnwebsite.nl/sitemap_index.xml. Klik tot slot op Verzenden.
3. Pagina's juist niet indexeren: robots.txt
Met een robots.txt-bestand kun je aangeven welke pagina's je juist niet geïndexeerd wilt hebben. Voorbeelden zijn het admin-gedeelte op je site of pagina's met zoekresultaten op je site. De crawlers van zoekmachines gaan op zoek naar dit bestand in de hoofdmap van je website. Dat is dus de plek waar je dit tekstbestand plaatst. Zo'n bestand bestaat vaak maar uit een paar regels tekst. Het meest voorkomende commando is 'Disallow'. Hiermee geef je aan dat crawlers een bepaald deel niet mogen indexeren. 'Disallow: /geheim.html' wil dan zeggen dat alles achter de pagina /geheim.html niet geïndexeerd mag worden. Wil je een voorbeeld zien? Typ /robots.txt achter de URL van een website en je krijgt de inhoud van het bestand te zien. Het is overigens niet verplicht om een robots.txt-bestand te hebben en het is niet verplicht voor crawlers om zich eraan te houden, al doen de meeste dat wel.
4. Goede meta-descriptions
De title tag en meta descriptions zijn korte stukken tekst die bezoekers in Google zien wanneer een pagina van jouw site in de resultatenpagina verschijnt. Je kunt deze eenvoudig aanpassen in WordPress of een ander systeem waarin je je website maakt. In de title tag geef je een beschrijvende titel voor je website (maximaal 55-60 tekens) waarin het belangrijkste zoekwoord voorkomt. De meta-description bestaat uit maximaal 160 tekens en bevat een paar pakkende zinnen waarmee je zorgt dat de bezoeker verder klikt en op jouw site terechtkomt. De meta-description telt niet mee voor de plek in de zoekresultaten, maar kan wel zorgen dat bezoekers jouw site aanklikken in de zoekresultaten.
5. Redirects instellen
Het kan altijd gebeuren dat de URL-van een of meer pagina's van je site verandert. Het is dan belangrijk te zorgen dat je bezoekers én de zoekmachine het juiste nieuwe adres in één keer vinden. Doe je dat niet, dan komen bezoekers op een niet bestaande pagina terecht en raken zoekmachines het spoor bijster. Dat doe je met een redirect. Daarmee zorg je dat je al het verkeer direct wordt doorgestuurd naar de juiste pagina. Ook dat van de zoekmachine-crawler. Het plaatsen van een redirect gaat in CMS-systemen als WordPress heel makkelijk, meestal via een plugin waarin je alleen maar de oude en de nieuwe URL hoeft te typen. De zogeheten 301-redirect komt het meest voor. Dit is een permanente omleiding naar de definitieve nieuwe URL. Voor een tijdelijke omleiding gebruik je een 302-redirect.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren