Om optimaal te profiteren van de mogelijkheden die je e-mail- of webhostingpakket biedt, kunnen er op de hostingpakketten bij QDC een of meerdere e-mailaccounts / mailboxen worden aangemaakt. Deze maak je zelf aan in je account.
Inhoudsopgave
- Aanmaken van een nieuwe e-mailaccount
- Instellingen van uw e-mailaccount
- Het verwijderen of aanpassen van een e-mailaccount
Aanmaken van een nieuwe e-mailaccount
Voor het aanmaken van een e-mailaccount is er toegang tot de DirectAdmin vereist en de inloggegevens van de hoofdgebruiker van je hostingpakket. Weet je niet hoe je deze toegang kunt verkrijgen? Bekijk dan dit artikel.
Als je op de hoofdpagina (Home) binnen je DirectAdmin omgeving bent, dan kies je onder de categorie E-mail Management voor de optie E-mail accounts. Hier zie je een overzicht van je huidige e-mailaccounts, met daarbij ook de opties Create mail account en E-mail Usage. Voor het aanmaken van een nieuw e-mailaccount, kies je linksboven de optie Create mail account.
Als je deze optie hebt geselecteerd, dan komen er enkele velden naar voren voor de gegevens van je nieuw e-mailaccount.
Instellingen van je e-mailaccount
Je kan zelf je e-mailadres bepalen en de volgende gegevens instellen:
- Username: Hier vul je de naam in die je wilt gebruiken als e-mailadres. De domeinnaam hoef je niet nogmaals op te geven. Vul hier bijvoorbeeld info in, dan wordt je e-mailadres [email protected]. Dit is straks tevens je gebruikersnaam, die je gebruikt bij het instellen van je e-mailaccount in het door jouw gekozen e-mailprogramma (zoals Outlook of Apple Mail).
- Enter Password: Hier voer je een wachtwoord naar voorkeur in voor het betreffende e-mailaccount. Weet je geen wachtwoord? Gebruik dan de button Random om een willekeurig wachtwoord te genereren die je later in een overzicht te zien krijgt.
- Tip: Gebruik altijd een veilig wachtwoord die moeilijk te achterhalen is door anderen. Denk hierbij aan minstens 8 karakters, minstens één cijfer en één vreemd teken. Gebruik bij voorkeur ook nooit hetzelfde wachtwoord voor verschillende e-mailaccounts / websites.
- Re-Enter Password: Hier voer je nogmaals je wachtwoord in voor het betreffende e-mailaccount. Deze moet uiteraard exact gelijk zijn aan het wachtwoord, wat is ingevuld bij Enter Password. Indien je gebruik maakt van Random, dan wordt dit veld automatisch voor je ingevuld.
- E-mail Quota (MB): Deze optie is standaard ingesteld op 50 MB. Dit houdt in dat er niet meer dan 50 MB aan e-mailberichten in de mailbox van dit e-mailaccount aanwezig mag zijn. Stel deze optie in op 0 MB, indien dit onbeperkt mag zijn. Hier staat onbeperkt overigens niet voor echt onbeperkt, maar voor de maximale opslag van uw pakket.
- NB: Ga je over de maximale opslag heen van je hostingpakket? Dan kan je nog een aantal dagen nieuwe e-mailberichten ontvangen (en bestanden voor je website uploaden, indien je ook over webruimte beschikt).
- Send Limit:Deze waarde geeft het aantal e-mailberichten weer, die dit e-mailaccount per dag mag versturen. Middels deze optie beperk je hoeveel e-mailberichten een gebruiker mag versturen, zodat deze niet het hosting limiet overschrijdt.
- Let op! Indien er geen limiet wordt opgegeven voor een gebruiker, zal deze altijd de maximum waarde van het hostingpakket aanhouden. Zo kunnen er standaard niet meer dan 500 e-mailberichten worden verstuurd, om te voorkomen dat je account gezien wordt als verzender van ongewenste e-mail (spam). Andere hostingpakketten / klanten kunnen hierdoor ook benadeeld worden, aangezien je pakket op een server draait welke bij QDC gedeeld wordt met andere klanten.
- Tip: Wens je meer dan 500 e-mailberichten vanaf je account per dag te versturen, neem dan contact op met onze Support Afdeling ([email protected]). Je wordt dan geadviseerd over mogelijke alternatieven, zodat je alsnog je gewenste mailings kan versturen.
Indien je alles naar wens hebt opgegeven, klik je op Create om het e-mailaccount aan te maken en de gegevens te bevestigen. Je krijgt hierna een overzicht van de aangemaakte instellingen, sla deze op en bewaar deze op een veilige plek.
Je hebt nu een e-mailgebruiker aangemaakt. Herhaal bovenstaande stappen om meerdere e-mailaccounts te kunnen instellen.
Het verwijderen of aanpassen van een e-mailaccount
Wanneer je in het overzicht van de e-mailaccounts zit, dan kunnen de bestaande e-mailaccounts worden verwijderd of aangepast. Zoek onder de optie Account het betreffende Account op, welke je wenst te verwijderen of aan te passen. Daarnaast kunnen de accounts ook geschorst worden en kan de Purge functionaliteit hier gebruikt worden.
- Verwijderen: Gebruik het selectie vakje onder Select achter de regel. Gebruik vervolgens de button Delete Selected om het Account te verwijderen voor het geselecteerde e-mailadres. Je kunt ook meerdere Accounts tegelijk verwijderen, door er meerdere te selecteren met de selectievakjes.
- Let op: Je kunt het hoofdaccount (dat is de login zonder @uwdomein.nl) niet verwijderen. Dit is de login, welke gebruikt wordt voor in te loggen in je DirectAdmin omgeving.
- Tip: Voor de button Delete staat er een optie Clean Forwarder Values. Als een account verwijderd wordt met deze optie aangevinkt, dan worden eventueel gekoppelde Forwarders en Mailinglists instellingen aangepast.
- Aanpassen: Gebruik de URL Change (onder Password/Quota) achter het Account welke aangepast moet worden. Hier kunnen het wachtwoord en de opslagruimte van het e-mailaccount aangepast worden. Hetzelfde scherm wat in dit artikel onder Instellingen van uw e-mailaccount staat beschreven wordt nu weergegeven. Wil je alleen de Quota aanpassen, dan laat je de Password velden leeg. Je voert de gewenste aanpassingen door en slaat de wijzigingen op met de button Modify.
- NB: Indien je kiest voor change achter het hoofdaccount, dan krijg je (alleen) de mogelijkheid om het wachtwoord van de hoofdgebruiker aan te passen. Hiervoor dient ook het huidige wachtwoord van de hoofdgebruiker opgegeven te worden achter Current DirectAdmin Password.
- Schorsen: Het is als hoofdgebruiker mogelijk om accounts (anders dan het hoofdaccount zelf) te schorsen. Kies hiervoor ook het selectie vakje achter het account, onder Select. Kies vervolgens voor de button Suspend, om het account (tijdelijk) uit te schakelen. Dit account kan dan geen e-mailberichten meer ontvangen of versturen, ook kan er niet ingelogd worden in dit account. Een geschorst account kan weer worden geheractiveerd, door deze te selecteren en te kiezen voor Unsuspend.
- Tip: Net als bij het verwijderen, kunnen er meerdere accounts tegelijkertijd worden geschorst (of geheractiveerd), door eerst meerdere accounts te selecteren en daarna te kiezen voor (Un)Suspend.
- Purge: Middels de Purge From optie verwijder je e-mailberichten op een gemakkelijke wijze van een bestaand e-mailaccount. Als je het betreffende e-mailaccount hebt geselecteerd met het selectie vakje achter de regel, dan kan er met de extra opties (de dropdown menu’s) aangegeven worden welke e-mailberichten er verwijderd mogen worden. Zo kan je bijvoorbeeld in het eerste dropdown menu kiezen voor Spambox om e-mailberichten uit deze folder te verwijderen. Je kan daarnaast kiezen voor Alle E-mail of voor een van de overige opties. Zo zal de keuze Older than 7 daysde berichten ouder dan 7 dagen uit de voorgaande geselecteerde folder verwijderen. Kies voor de button Purge From om uw selectie te bevestigen.
- Tip: Ook hier kan je meerdere e-mailaccounts tegelijkertijd selecteren, zoals ook bij Verwijderen en Schorsen mogelijk is.
- Let op: Kies niet voor Delete, dit zal het geselecteerde e-mailaccount in zijn geheel verwijderen.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren