Mail doorsturen bij QDC

Gewijzigd op Do, 2 Mei om 2:00 PM

Je hostingpakket bij QDC beschikt standaard over doorstuur functionaliteiten voor de e-mailafhandeling. In dit artikel beschrijven we het doorsturen ofwel forwarden van e-mailberichten en leggen we uit hoe je dit kan instellen.


Inhoudsopgave

Wanneer gebruik je een forwarder?

Het is mogelijk om e-mailberichten verzonden aan een e-mailgebruiker door te sturen naar een andere, mogelijk externe, partij of e-mailaccount.


Er zijn verschillende manieren om een dergelijke doorstuur functies in te stellen. Zo kan er een Forwarder worden ingesteld. Hiermee kan je een niet – of wel bestaand e-mailadres ingeven, waarbij de e-mailberichten naar een ander intern of extern e-mailadres wordt doorgestuurd. Eventueel kan je hier ook meerdere ontvangende e-mailadressen opgeven. Het aantal forwarders voor een hostingpakket is standaard onbeperkt.


Beheer

Om een Forwarder in te stellen, heb je toegang nodig tot de DirectAdmin omgeving, waarin je je hostingpakket beheerd. Weet je niet hoe je kunt inloggen in DIrectAdmin, bekijk dan dit artikel.


Als je op de hoofdpagina van DirectAdmin bent, vind je onder de categorie 'E-mail Management' de optie 'Forwarders'. Wanneer je deze optie selecteert, zie je een overzicht van alle reeds ingestelde Forwarders op het betreffende hostingpakket. In dit overzicht verwijder je de bestaande forwarders of pas je ze aan en kunnen er nieuwe forwarders aangemaakt worden.


Er is géén mogelijkheid tot het gebruik van Catch-All, in verband met de spam-gevoeligheid hiervan.


Nieuwe forwarder aanmaken

Om een nieuwe Forwarder aan te maken, kies voor Forwarders in het hoofdmenu van DirectAdmin. Je ziet hier het overzicht van alle reeds aanwezige Forwarders. Kies vervolgens voor Create new E-mail Forwarder om een nieuwe aan te maken.

  • Forwarder Name: In dit veld geef je het voorloop gedeelte op van het gehele e-mailadres, waarvoor je de Forwarder wilt instellen. Dit kan een bestaand of een niet bestaand e-mailadres zijn. Het betreft hier het gedeelte voor het apenstaartje (@ symbool).
  • Destination E-mail: In dit veld wordt het uiteindelijke ontvangende gewenste e-mailadres opgegeven. Dit dient een bestaand e-mailadres te zijn, anders zullen de doorgerstuurde e-mailberichten nergens aankomen. Je kunt hier een intern (een e-mailadres met dezelfde domeinnaam) of extern e-mailadres (een e-mailadres met een andere domeinnaam, bijvoorbeeld @ziggo.nl of @live.com) gebruiken.
  • Eventueel kunnen er meerdere ontvangers opgeven worden, door deze te scheiden met een ” , ” (komma). Als meerdere ontvangers zijn ingesteld, dan wordt er een kopie worden verstuurd naar elke ontvanger.
  • Geavanceerde instellingen: Het gebruik van een forward kent twee extra opties, welke door geavanceerde gebruikers ingesteld kunnen worden. Deze forwards zorgen ervoor dat e-mailberichten automatisch verwijderd worden.
  • Optie 1 – :blackhole: – Als je deze waarde opgeeft in de Destination Email (inclusief de twee dubbele punten), dan accepteert onze server de e-mailberichten gestuurd aan deze forwarder wel, maar verwijderd ze daarna automatisch. Zo weet de afzender niet dat het verstuurde e-mailbericht is verwijderd.
  • Optie 2 – :fail: – Als je deze waarde opgeeft in de Destination Email (inclusief de twee dubbele punten), dan accepteert onze server de e-mailberichten gestuurd aan deze forwarder niet en verwijderd ze daarna automatisch. In dit geval ontvangt de afzender een automatisch reply (ook wel een bounce of NDR / Non-Delivery Report genoemd) dat het verstuurde e-mailbericht is afgewezen.
  • Met de knop Create sla je de instellingen op.


Het verwijderen of aanpassen van een forwarder

Wanneer je het overzicht van de Forwarders ziet, dan kan je de bestaande Forwarders verwijderen of aanpassen. Zoek onder de optie Forwarder de betreffende Forwarder op, welke je wil verwijderen of aanpassen.

  • Verwijderen: Forwarder: Gebruik het selectievakje onder Select achter de regel. Gebruik vervolgens de button Delete Selected om de Forwarder te verwijderen voor het geselecteerde e-mailadres. Je kunt ook meerdere Forwarders tegelijk verwijderen, door er meerdere te selecteren met de selectievakjes.
  • Aanpassen: Forwarder: Gebruik de link Modify (in de rij Modify) achter de Forwarder welke je wil aanpassen. Je ziet nu hetzelfde scherm wat in dit artikel onder Nieuwe Forwarder aanmaken staat. Je kunt de gewenste aanpassingen doorvoeren en de wijzigingen opslaan met de button Modify.


De Catch-All

Wij bieden de mogelijkheid tot het gebruik van Catch-All functionaliteiten op onze standaard web- en e-mailhosting pakketten. Gezien de steeds verder ontwikkelde anti-spam technieken en spam-gevoeligheid, evenals de visie tot een veiliger internet, adviseren wij deze functie niet te gebruiken. Deze functie is namelijk zeer gevoelig voor ongewenste e-mail (spam), doordat alle mogelijke combinaties voor het @-symbool geaccepteerd worden.

  • Wil je de functie toch gebruiken, dan is deze terug te vinden onder Catch-All E-mail vanuit het hoofdmenu in DirectAdmin, onder E-mail Management.
  • De Catch-All vangt alle niet ingestelde e-mailcombinaties af. Hieronder vallen alle Forwards en E-mailaccounts. Bestaat een combinatie niet, dan vangt de Catch-All deze af.
  • De bovenste optie van de Catch-All is Fail, welke standaard staat ingesteld. Wanneer er iemand een e-mailbericht verstuurd aan uw hostingpakket, maar het e-mailadres bestaat niet, dan accepteert de Catch-All deze niet (Fail – de aankomst zal falen). De afzender krijgt hier een notificatie van. Dit kan handig zijn, als de afzender een spelfout heeft gemaakt in het e-mailadres, zodat de afzender weet dat niemand het e-mailbericht heeft ontvangen.
  • De tweede optie van de Catch-All is Ignore (wat staat voor negeer). Deze werkt in principe hetzelfde als de Fail, alleen krijgt de afzender geen melding dat het e-mailbericht niet is aangekomen. Deze optie is minder gebruikelijk, wij adviseren ook om deze optie niet te gebruiken.
  • De laatste optie van de Catch-All is Address. Hier kan een e-mailadres opgegeven worden of een gebruikersnaam (van een aangemaakte gebruiker binnen DirectAdmin). Zo worden alle e-mailberichten doorgestuurd naar de ontvanger, welke achter Address is opgegeven. Hierbij nogmaals het advies, dit niet te gebruiken. Het kan hiermee eenvoudig gebeuren, dat uw webhosting (of die van de uiteindelijk ontvanger) over het opslaglimiet raakt.


Meer informatie

Is de informatie in dit artikel niet duidelijk, neem dan contact op met de Support afdeling: [email protected]

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren