Aan de slag met Google Analytics 4 bij Versio

Gewijzigd op Ma, 16 Sep om 12:05 PM

Grote kans dat je er over hebt gehoord, er is een nieuwe versie van Google Analytics genaamd Google Analytics 4 (GA4). GA4 is de opvolger van Universal Analytics (UA) en biedt veel nieuwe mogelijkheden. Daarnaast stopt Universal Analytics per 1 juli 2023, om te blijven meten moet je dus overstappen op GA4.


Lees snel verder om meer te leren over de verschillen tussen Universal Analytics en GA4 en hoe je zelf GA4 kunt installeren op je website.


Inhoudsopgave

Wat is Google Analytics?

Voor wie het nog niet weet leggen we het nog even kort uit. Google Analytics is een gratis hulpmiddel van Google om statistieken te verzamelen en bekijken over de bezoekers van jouw website. Het laat je zien hoeveel bezoekers je website heeft, maar ook wat deze bezoekers op je website doen.


Voor elke website is dit extreem waardevol. Hierdoor krijg je inzicht in hoe je website presteert en hoe je deze kunt verbeteren. Gebruik je nog geen Google Analytics op jouw website? Start dan vandaag nog met het installeren van GA4. Per 1 juli verzamelt Universal Analytics namelijk geen gegevens meer.


Een nieuwe versie: Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) is dus de opvolger van Universal Analytics. GA4 bestaat als sinds oktober 2020 en is sindsdien volop in ontwikkeling. In de praktijk blijkt dat veel website-eigenaren en marketeers nog niet gewerkt hebben met GA4 omdat het oude en vertrouwde Universal Analytics nog beschikbaar was.

Dat verandert nu. Vanaf 1 juli 2023 kun je alleen nog gebruikmaken van GA4, de oude versie meet dan geen nieuwe data meer. Tijd om aan de slag te gaan dus!

Gelukkig blijft je oude data nog beschikbaar tot juli 2024. Wil je jouw data langer behouden? Maak dan op tijd een export.


Een export maken van Universal Analytics

Wil je een export maken? Dan zijn er verschillende manieren om dit te doen. Het makkelijkste is om naar een rapport te gaan die je wilt behouden, de juiste periode te selecteren en op ‘Export’ te klikken. Je krijgt dan verschillende opties om je data te exporteren. Als je kiest voor Google Sheets, Excel of CSV dan kun je later nog alle kanten op met je data.


Vergeet niet om eerst het aantal rijen dat je ziet te verhogen (naar 5000 bijvoorbeeld), dit staat standaard ingesteld op 10 en in je export zie je dan slechts 10 rijen.


Export naar CSV


In deze video wordt duidelijk uitgelegd hoe je een export maakt. Ook kun je ervoor kiezen om je data te importeren in Looker Studio (Voorheen Google Data Studio).


Waarom GA4?

Het online landschap is de laatste jaren flink veranderd en het is daarom niet gek dat Google met een volledig nieuwe versie is gekomen die hier beter op inspeelt. We gebruiken steeds meer verschillende apparaten om websites te bezoeken en ook apps zijn aan de orde van de dag. Dit vraagt een andere manier van meten en denken. GA4 biedt hiervoor veel meer mogelijkheden en is daarmee klaar voor de toekomst.


Demografieoverzicht


Wat is er nieuw in GA4?


Wanneer je GA4 voor het eerst opent is dat best even wennen, het ziet er echt anders uit. We hebben enkele belangrijke veranderingen voor je op een rijtje gezet:


  • GA4 verzamelt naast webstatistieken nu ook statistieken voor apps
  • Sessies zijn vervangen door gebeurtenissen (events)
  • Het bevat meer privacyopties zoals meten zonder cookies
  • Voorspellingen op basis van machine learning
  • Engagement rate geeft meer inzicht dan bouncerate
  • Veel rapporten mogelijk, maar de meeste moet je zelf maken

Verbeterde privacy

Een mooie verbetering van GA4 is de privacy met betrekking tot cookies. Het gebruik van (third-party) cookies is de laatste jaren onder vuur komen te liggen vanwege de privacy. Third-party cookies zijn cookies die zijn gemaakt door een ander domein dan het domein dat je bezoekt. Ze worden vooral gebruikt om jou te volgen op verschillende websites.


Google speelt hier met Google Analytics 4 op in door voor te sorteren op een internet zonder third-party cookies. Zo maakt GA4 gebruik van first-party cookies (dit zijn cookies die zijn gemaakt door het domein dat je op dat moment bezoekt en volgen je dus niet op andere websites) en wordt machine learning ingezet om gaten in je data te vullen.


Machine learning

Een andere toffe nieuwe feature in GA4 is machine learning. Met voorspellende statistieken (predictive metrics) kan Analytics een voorspelling doen van de kans op aankoop, de voorspelde opbrengst en de kans op inactiviteit.


Het nieuwe GA4 biedt dus veel mogelijkheden, maar is door de veranderingen voor veel gebruikers ook erg wennen.


De grootste verandering is misschien wel het vervangen van sessies door gebeurtenissen. Waar je voorheen gewend was dat Universal Analytics was ingericht op sessies is dat in GA4 vervangen door gebeurtenissen. Met een gebeurtenis kun je bijvoorbeeld meten of iemand op een link klikt of een aankoop heeft afgerond. Er zijn automatisch verzamelde gebeurtenissen maar er zijn ook gebeurtenissen die je zelf moet instellen. Bekijk hier een overzicht van alle gebeurtenissen.


Mogelijk mis je ook nog bepaalde zaken in GA4? Maak je dan geen zorgen, er wordt actief aan gewerkt en er komen bijna wekelijks nieuwe functies bij. Grote kans dus dat het nog wordt toegevoegd.


GA4-property installeren

Wanneer je Google Analytics de afgelopen tijd regelmatig hebt geopend dan heb je vast ook de meldingen gezien om een GA4-property te installeren.


Sterker nog, als je het niet zelf hebt gedaan dan maakt Google automatisch een GA4-property voor je aan met de basis instellingen. Als dit het geval is, controleer dan zeker even of je data goed binnenkomt.


Wij raden je aan om het lekker zelf te doen, zodat je zeker weet dat je alles juist hebt ingesteld. Het installeren van een GA4-property is niet zo moeilijk, tenzij je hele specifieke wensen hebt. In dat geval kun je er ook voor kiezen om het uit te besteden aan een professional, dan weet je zeker dat het goed zit.


Hier vind je een handleiding voor het instellen van GA4 en ook op Youtube vind je hier veel informatie over.


Heb je een webshop? Dan wil je ook gebruikmaken van e-commerce tracking, zodat je precieze inzichten krijgt in de bestellingen en omzet van je webshop. In de meeste gevallen heb je een developer nodig om dit voor je in te stellen.


Aan de slag met Analytics 4

We raden je aan om lekker met Google Analytics 4 aan de slag te gaan, zodat je snel thuis bent in de nieuwe versie van Google Analytics. Met behulp van de nieuwe mogelijkheden in GA4 kun je jouw website verder verbeteren.


Kom je ergens niet uit? Google heeft veel handleidingen beschikbaar en ook op YouTube vind je enorm veel (gratis) video’s waarin je alles leert over het gebruik van GA4. Nu GA4 vanaf 1 juli de nieuwe standaard is zal er ongetwijfeld nog veel meer content komen.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren