Als je een mailadres hebt kan het voorkomen dat dit niet naar behoren werkt. Om een probleem met je mail snel te verhelpen kun je een aantal stappen doorlopen. In dit artikel bespreken we wat je kunt doen.
Inhoudsopgave
1. Inventarisatie
Check of je de volgende informatie hebt. Dit is ook handig om te noteren als je met ons contact wilt opnemen.
- Je domeinnaam en het mailadres
- Het pakket wat je hebt bij ons
- Eventuele foutmeldingen of automatische replies op je mail
- Lijstje van wat je allemaal al geprobeerd hebt
2. Stappenplan
- Log in op Mijn Versio en kijk of de domeinnaam en het pakket voor de mail nog actief zijn.
- Check de Whois om te zien of de domeinnaam bij ons en op jouw naam staat.
- Controleer de DNS. Staan de nameservers en de MX records goed? Je kunt meer over DNS beheer lezen in dit artikel.
- Staan de nameservers extern dan moet je onze MX records bij de andere aanbieder toevoegen.
- Heb je MX records van Microsoft? De mail loopt dan niet via onze mailservers maar bij Microsoft 365.
- Domeinnaam, pakket en DNS in orde? Ga dan naar Plesk en controleer of je mailadres daar is aangemaakt, gekoppeld is aan een postvak en dit postvak niet vol is. Meer over mailbeheer in Plesk vind je hier.
- Test of je kunt inloggen in de webmail. Lukt dit niet? Stel een nieuw wachtwoord in.
- Ingelogd in de webmail? Test of je hier berichten kunt ontvangen en versturen. Als dit lukt dan zit het probleem in je mailprogramma. We hebben hier een handleiding voor het instellen van je mail in Outlook.
- Mail versturen en/of ontvangen lukt ook in de webmail niet? Kijk bij Externe Factoren hieronder.
3. Externe factoren
Voor je hier verder gaat, controleer of je alle stappen uit de vorige paragraaf hebt doorlopen. Nog steeds geen oplossing? Controleer de volgende zaken.
- Gebruik je een wifi verbinding? Schakel deze uit en test op je telefoon met 4G of mailen nu wel lukt
- Maak je gebruik van een VPN of remote desktop? Schakel deze even uit en kijk of het verschil maakt
- Heb je een antivirus scanner? Schakel deze uit en test of je kunt mailen. (Schakel deze daarna weer in!)
- Stuur je een test mail telkens naar dezelfde persoon? Probeer een adres met een andere domeinnaam achter de @
Kun je na één van deze acties wel mailen? Neem dan contact op met support van de betreffende dienst om te zorgen dat jouw mailadres niet meer wordt geblokkeerd.
4. Bounce
Als je een mail verstuurd en je krijgt een zgn. bounce terug, dan kun je hier ook vaak veel uit afleiden. Een bounce is een automatisch reply op je mail, met een uitleg waarom je bericht niet kon worden afgeleverd.
- 550 mailbox unavailable - De mailbox van de geadresseerde lijkt niet (meer) te bestaan
- 421 Too many concurrent SMTP connections - Je hebt meerdere uitgaande servers ingesteld
- 550 Disk quota exceeded - De inbox van de geadresseerde zit vol
- 550 unrouteable address - Het e-mailadres waar je naar mailt heeft een routeringsissue
- 550 High probability of spam - De ontvangende partij vermoed dat je spam verstuurd
5. Contact opnemen
Heeft dit allemaal niet geholpen of kom je er met een bepaalde stap niet uit? Neem dan contact op met onze helpdesk. Zorg dat je volgende gegevens bij de hand hebt:
- Klantnummer
- Domeinnaam
- E-mailadres waar het om gaat
- Lijstje met alles wat je al gedaan hebt
- Eventueel foutmeldingen of bounce-mails die je krijgt
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren