Mijn website bij Neostrada werkt niet

Gewijzigd op Thu, 02 May 2024 om 09:57 AM

Heb je een website bij Neostrada maar werkt deze niet? We bespreken hier mogelijke oorzaken en de meest voorkomende oplossingen.

Inhoudsopgave

Altijd eerst checken: Versio status pagina

Check altijd eerst https://status.versio.nl/. Wellicht is er onderhoud of storing op onze servers. Op deze site houden we bij of er storing is en geven we aan wanneer dit is opgelost. Dan weet je direct of het aan ons ligt en hoef je verder geen onderzoek te doen.

Ik heb een nieuwe domeinnaam aangevraagd of verhuisd, maar deze is nog niet actief

Je domeinnaam is voor een bezoeker zichtbaar vanaf het moment dat zijn internetprovider (Ziggo, Planet, UPC etc.) zijn DNS-records ververst. Het kan maximaal vier uur duren voordat de DNS-records overal zijn vernieuwd. Hierdoor het kan voorkomen dat je domeinnaam op de ene locatie wel zichtbaar is en op de andere nog niet. 

Heb je een generieke topleveldomeinnaam (zoals .com of .info) aangevraagd of verhuisd? Dan hebben wij een validatiemail naar je gestuurd. Om je domeinnaam te activeren of verhuizing in gang te zetten, is het nodig dat je je contactgegevens bevestigt via een link in de e-mail.

Ik heb mijn bestanden geüpload, maar zie niets veranderen op mijn domeinnaam

Mogelijk is er iets misgegaan bij het uploaden van je bestanden. Controleer onderstaande punten en probeer het nogmaals. Kom je er niet uit, neem dan contact op met een van onze servicemedewerkers.

  • Staan de bestanden in de juiste map?

Upload je bestanden in de map httpdocs van je domeinnaam, door ze in de map /httpdocs/ te plaatsen. 

Klopt de naam van het bestand dat als eerste wordt geopend?

Het eerste bestand dat op je domeinnaam opent is index.php, index.html of index.htm. Overschrijf dit bestand met je website, en gebruik daarbij alleen kleine letters.

  • Kloppen de instellingen van het programma waarmee je upload?

Gebruik je Dreamweaver, vink dan bij je FTP-instellingen 'Use Passive FTP' aan. Verwijder vervolgens de online bestanden en upload ze daarna opnieuw naar je hostingpakket.

  • Is er een issue met je FTP programma?

Gebruik je een los FTP-programma zoals FileZilla, bekijk deze pagina.

Als je een website bij ons host kan het voorkomen dat deze niet werkt. Uiteraard willen we dit zo veel mogelijk voorkomen. En als het toch voorkomt dan moet dit zo snel mogelijk oplost worden. We hebben de meest voorkomende problemen en oplossingen voor je verzameld. Je kunt deze doornemen voordat je contact opneemt.

Controleer domeinnaam

Een issue met de website kan ook ontstaan als er fout is in de domeinnaam. Je leest meer over DNS instellingen in dit artikel. 

WordPress updates

Heb je een WordPress website? Het kan zijn dat het nodig is om updates uit te voeren. Log in je beheeromgeving van WordPress en controleer of er updates nodig zijn.

PHP versie

Het kan zijn dat de PHP versie van je website niet overeenkomt met de PHP versie van je hosting. Je leest hier meer over PHP aanpassingen. 

MySQL database wachtwoord

Heb je het wachtwoord van de MySQL database aanpast? Dit gaat dit vaak niet automatisch mee in het config-bestand van de website. Hierdoor kan de site geen verbinding meer maken met de database. Dit komt het vaakste voor bij WordPress. Dus we gebruiken in dit voorbeeld een WordPress site.

  • Deze fout is gemakkelijk te herkennen aan de melding "Error in connecting database" als je naar de site toe wilt. Gelukkig kun je het wachtwoord in dit bestand handmatig aanpassen naar het nieuwe wachtwoord 
  • Ga naar de map waar de WordPress installatie staat, open wp-config.php
  • Zoek naar de term DB_PASSWORD. Daarachter staat het wachtwoord. 
  • De klant mag dit aanpassen naar het nieuwe. 

z00Ig2LnW6rBIJ8Tih2Z4bBs3RqNifbGew

Verwijst de domeinnaam naar de juiste map

Een website staat doorgaans in een apart mapje in je hostingpakket. Als je bijvoorbeeld WordPress installeert via Plesk. Maar als het een handmatige installatie is kan het zijn dat de site in een andere map is terechtgekomen. Dan is het wellicht nodig om dit aan te passen in de instellingen. Zorg dat de juiste map staat ingesteld als root map.

Is de website gehackt?

Staat er content op de site die je er niet zelf heeft opgezet? Krijgt je vreemde mailtjes binnen of zie je mappen staan met onbekende content? Het kan dan goed zijn dat de website gehackt is. In veel gevallen zal je hier zelf al een bericht van ons over ontvangen hebben. Is dat niet het geval, neem dan contact op om dit te laten nakijken. 

Check de error log

Als er iets mis gaat met het weergeven van een website wordt er in veel gevallen een melding van gemaakt in de zgn. error log. Dat is een bestandje in het overzicht van je websitebestanden. Je kunt deze doornemen om te zien of er een melding in staat. 

Werkt het SSL certificaat?

Controleer of de foutmelding samenhangt met het ontbreken van een SSL certificaat. De melding ziet er dan zo uit:

p_yKfgZCqRskJf6Cw8QwXXOJ60zdGfRvhw

In zo'n geval is er waarschijnlijk niks aan de hand met de website zelf maar wordt deze niet weergegeven omdat SSL niet (goed) is geconfigureerd. Zie dit artikel voor meer informatie over SSL.

IP blokkade

Kunnen anderen de website prima benaderen maar jij niet? Dan kan het ook zijn dat je IP adres (per abuis) is geblokkeerd. Deze staat dan in de firewall en je kan in dat geval ook issues ondervinden met het benaderen van de mail en de Hostingmanager. Je kunt je IP opzoeken op deze site: http://uwip.nl. Neem contact op en vraag of we dit IP adres voor je willen nakijken. Tip: Je kunt het ook testen door de website te bezoeken met je telefoon vanaf een 4G verbinding. (Wifi dus uitzetten).  

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren